NL / EN / DE
zoek
Facebook Twitter YouTube Flickr contact
7-6 t/m 14-9 2008
Depot VBVR: Cragg, Flanagan, Gilbert & George, Long, Lord, Pope
 

Depot VBVR: Cragg, Flanagan, Gilbert & George, Long, Lord, Pope

De collectie depot VBVR is tussen 1965 en 2005 bijeengebracht door Geert van Beijeren en Adriaan van Ravesteijn, voormalig galeriehouders van Art & Project (1968-2001). Circa 1000 werken uit de collectie bevinden zich in het Rijksmuseum Twenthe.

De nadruk in de collectie ligt op grotere clusters en / of bepalende werken van kunstenaars als Alan Charlton, Francesco Clemente, Adam Colton, Tony Cragg, Ad Dekkers, Ger van Elk, Barry Flanagan, Joris Geurts, Gilbert & George, Fons Haagmans, Jos Kruit, Richard Long, Juan Muñoz, Nicholas Pope, Han Schuil, Peter Struycken, David Tremlett, Richard Venlet, Toon Verhoef, Emo Verkerk, Carel Visser, Leo Vroegindeweij.

Het Rijksmuseum Twenthe werkt momenteel aan de beschrijving en ontsluiting van depot VBVR. Om de bekendheid bij het publiek te vergroten wordt een collectiecatalogus gepresenteerd op de website van het museum. Daarnaast zullen tot en met 2009 jaarlijks twee deelpresentaties uit de collectie in het museum te zien zijn.
De Gemeente Enschede ondersteunt het project depot VBVR met een financiële bijdrage.

De derde deelpresentatie (na Peter Struycken en Emo Verkerk) is gewijd aan circa 60 voornamelijk ruimtelijke werken van Britse kunstenaars: Tony Cragg, Barry Flanagan, Gilbert & George, Richard Long, Andrew Lord en Nicholas Pope uit depot VBVR.

Barry Flanagan

Barry Flanagan (Prestatyn 1941) volgt in de jaren zestig de toonaangevende St. Martin's School of Art in London. Uit verzet tegen de formele beeldhouwkunst zoals die gedoceerd wordt door Anthony Caro en Phillip King, gaat hij 'arme' materialen gebruiken, zoals linnen, zand, gips, jute en touw. Vanaf 1973 werkt hij in steen, klei en brons. Door schuren en het aanbrengen van incisies benadrukt hij het natuurlijke karakter van de steen en suggereert hij primitieve mens- en dierfiguren. Ook maakt hij een groep werken van platen staal, waaruit hij spiraal- en V-vormen snijdt, als ruimtelijke tekeningen. Vanaf 1979 zijn bronzen hazen zijn handelsmerk.

Gilbert & George

Gilbert (Dolomieten 1943) en George (Devon 1942) ontmoeten elkaar aan de St. Martin's School in Londen en beginnen in 1969 aan hun gezamenlijke kunstenaarsloopbaan als 'living sculptures'. Hun 'sculpturen' voeren ze uit in verschillende media. In de jaren zestig en zeventig maken ze bijvoorbeeld 'postcard sculptures' en 'magazine sculptures'. In het museum is hun installatie The Tuileries (1974) te zien: vier grote tekeningen, drie stoelen en een tafel, bedekt met houtskooltekeningen met een bosmotief, waarin de kunstenaars zelf staan afgebeeld.

Richard Long

Ook Richard Long (Bristol 1945) wordt opgeleid aan de St. Martin's School of Art in London, maar slaat evenals Flanagan een eigen weg in. Vanaf het midden van de jaren zestig maakt hij sculpturen in de natuur. Long reist hiervoor naar afgelegen gebieden over de hele wereld. Met ter plekke aangetroffen materialen zoals stenen of takken maakt hij elementaire vormen: lijnen, cirkels, spiralen en vierkanten. Deze werken veranderen en verdwijnen uiteindelijk door de invloed van de natuur. Ze worden gedocumenteerd in foto's, landkaarten en tekeningen.

Nicholas Pope

Nicholas Pope, in 1949 geboren in het Australische Sydney, maar werkzaam in Groot-Brittannië, keert onder meer onder invloed van Long de stad de rug toe en maakt vanaf het begin van de jaren zeventig beelden van hout en steen, materiaal uit zijn directe omgeving. Hij groepeert stukken hout of kalksteen tot stapelingen of andere formaties. De beelden worden intensief bewerkt, maar altijd met traditionele technieken. In de loop van de jaren tachtig gaat Pope over op materialen als keramiek, aluminium en stof. De beelden die vanaf die tijd ontstaan, hebben dikwijls een humoristische, religieuze ondertoon.

Tony Cragg

Tony Cragg (Liverpool 1949) maakt al in zijn vroegste beelden gebruik van gevonden materialen: stenen, hout en takken, maar ook afvalmateriaal dat door mensen is gemaakt. Met zijn ordeningen van felgekleurde plastic voorwerpen en onderdelen relativeert hij het romantische natuurbegrip van Richard Long. De oergeschiedenis die schuilt in een steen is bij Cragg niet langer superieur aan een wegwerpartikel. Zo maakt hij in een ongetiteld werk uit 1983 zonder onderscheid een stapeling van stukken natuursteen en meubilair van de rommelmarkt.

Andrew Lord

Na zijn opleiding in Engeland werkt Andrew Lord (Rochdale 1950) in 1972 bij 'De Porceleyne Fles' in Delft, aanvankelijk bij de afdeling waar sculpturen en wanddecoraties in opdracht werden gemaakt en later in een kunstenaarswerkplaats binnen de fabriek. Lord houdt zich, met dagelijks gebruiksaardewerk als uitgangspunt, bezig met sculpturale en picturale thema's in keramiek, tekeningen en grafiek en vanaf 1989 ook in brons. In Two Vases / Angled Geometry (1985) 'overdrijft' hij de kubistische vormentaal van Picasso en Braque en creëert een versterkt licht-donker effect.

Nu Verwacht Tentoonstellingsarchief 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008
Carel Visser
Ine Vermee
Depot VBVR: Cragg, Flanagan, Gilbert & George, Long, Lord, Pope