NL / EN / DE
zoek
Facebook Twitter YouTube Flickr contact
6-9 t/m 9-11 2008
Ine Vermee
 

Ine Vermee

De werken van Ine Vermee zijn etappes in een onderzoek naar de werking en eigenschappen van kleuren: zelfstandig gebruikt, maar ook in hun onderlinge relaties. Wat is het witste wit, het zwartste zwart, het koelste of warmste grijs? Wat is de invloed van het oppervlak, glanzend of mat, op de kleur? Wat is de rol van het licht?

Subtiele nuances

Haar werken zijn duidelijk familie van elkaar, bij nadere beschouwing openbaren zich hun individuele identiteiten in subtiele nuances van wit, grijs of zwart of in lichte textuurverschillen. Ine Vermee is geen kunstenaar van het grote gebaar, maar van kleine, weloverwogen stappen. Voorzichtig, maar uiteindelijk beslist gezet, na een lang proces van het formuleren van uitgangspunten tot het vaststellen van de juiste uitvoering.

De kleuren die ze gebruikt kiest ze uit een bestaand systeem, bijvoorbeeld de RAL kleurenwaaier. Zo maakt ze doeken met witlakken, vaak in reeksen: twee- of meerluiken. Zonder titel, maar voorzien van een beschrijving die bestaat uit de gebruikte tinten: parelwit, crèmewit, grijswit, signaalwit, helderwit, verkeerswit en papyruswit, met de bijbehorende kleurnummers. De dikke, verzadigde verflaag wordt door een lakspuiter aangebracht en geeft het oppervlak de harde uitstraling van een industriële lak. De hoge graad van perfectie laat het oog dwalen in een volkomen egaal vlak van pure kleur, zonder afleidende smetten of onvolmaaktheden. De structuur van het linnen wordt geheel weggewerkt, alleen aan de randen is een deel afgeplakt, zodat daar het oorspronkelijke doek nog zichtbaar is.

Zeefdrukken

In een serie unieke zeefdrukken in grijzen worden vierkanten vlakken gedeeltelijk over elkaar heen gedrukt. Bij elke drukgang neemt de dichtheid toe en wordt de kleur verder opgebouwd. Het oog neemt de opeenvolgende stappen waar en ervaart tegelijkertijd een kleurverschil, dat veroorzaakt wordt door de afnemende mate van absorptie van de inkt door het papier. In een vlak met slechts een enkele drukgang spelen de kleur én de structuur van het papier een grotere rol dan in een met vier drukgangen verzadigd vlak. Zo ontstaat in de verschillende vlakken ook een verloop van mat naar glanzend en dus een verschil in reflectie.

Ine Vermee_2

'Meierwitten'

In Ine Vermee's nieuwere werk is een kleurenpalet van witten, ontworpen door de Amerikaanse architect Richard Meier voor Sikkens, het uitgangspunt voor panelen in email. De 'Meierwitten' zijn afgeleid van de werking van het licht op vaste tijdstippen van de dag. Gaat het in deze werken erom, de kleur in zijn meest pure hoedanigheid te tonen, in andere reeksen worden vooral variaties in intensiteit en in de graad van verzadiging beproefd.

Ine Vermee past haar onderzoek naar de werking van kleur en textuur ook toe op textiel. Begin 2004 liet ze een aantal linnen weefsels maken met ingeweven structuren in damast. Enkele van deze structuren zijn inmiddels gebruikt als uitgangspunt voor tafellinnen.

De terughoudendheid van Ine Vermee's artistieke ingrepen maakt de werken bescheiden. Ze hullen zich in schutkleuren en trekken zich eerder terug dan dat ze in het oog springen. Maar in hun soms bijna etherische hoedanigheid getuigen ze van een intense gevoeligheid voor kleur en textuur. Dit maakt ze tot zeer persoonlijke uitingen van een kunstenaar die zichzelf en haar werken voortdurend ondervraagt en kritisch beschouwt.

Nu Verwacht Tentoonstellingsarchief 2013 2012 2011 2010 2009 2008
Carel Visser
Ine Vermee
Depot VBVR: Cragg, Flanagan, Gilbert & George, Long, Lord, Pope