NL / EN / DE
zoek
Facebook Twitter YouTube Flickr contact
22-11 2008 t/m 8-3 2009
Carel Visser
 

Carel Visser

Ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van Carel Visser toont het museum een uitgebreide keuze uit zijn oeuvre. De kern van de tentoonstelling wordt gevormd door circa 40 werken uit de collectie depot VBVR, aangevuld met bruiklenen uit particuliere collecties, het Rijksmuseum Amsterdam en het Gemeentemuseum Den Haag.

Depot VBVR is een omvangrijke collectie van internationale moderne kunst. De collectie is tussen 1965 en 2005 bijeengebracht door Geert van Beijeren en Adriaan van Ravesteijn, voormalig galeriehouders van Art & Project (1968-2001). Circa 1200 werken uit de collectie bevinden zich in het Rijksmuseum Twenthe. In de tentoonstelling zijn 11 tekeningen van Carel Visser uit de jaren vijftig te zien, die onlangs aan het museum werden geschonken, als eerbetoon van Adriaan van Ravesteijn en wijlen Geert van Beijeren aan Carel Visser bij zijn 80ste verjaardag. Het beeld Acht gestapelde balken uit 1964, recent aangekocht door het Rijksmuseum Amsterdam, zal bij deze gelegenheid voor het eerst aan het publiek worden getoond.

Carel Visser

Carel Visser (Papendrecht 1928) maakt al zo'n zestig jaar niet alleen beelden, maar ook reliëfs, tekeningen, collages, houtsnedes en zelfs sieraden. De eerste beelden uit de jaren veertig zijn subtiele mens- en dierfiguren van gelast ijzer.

Vanaf midden jaren vijftig ontstaan robuuste composities van geometrische vormen, samengesteld uit ijzeren platen, balken en staven. In deze beelden onderzoekt Visser de werking van principes als herhaling, spiegeling, kanteling en stapeling. Later wordt de stabiliteit van de beelden weer ondergraven door de toepassing van slappe materialen als dun plaatijzer en leer.

Sinds de jaren zeventig verwerkt Visser met grote vrijheid voorwerpen uit de natuur en allerlei gevonden voorwerpen: van schapenwol en struisvogeleieren tot autobanden en olieblikken. Uit reclamefoto's, gecombineerd met veren, botjes of eierschalen ontstaan speelse collages. In de beelden worden de verschillende onderdelen samengevoegd tot fragiele, maar evenwichtige composities met een bepaalde uitdrukking: soms zwaar, soms lichtvoetig.

In al hun verscheidenheid hebben Vissers werken een sterke verbondenheid met de natuur en aandacht voor fundamentele sculpturale problemen gemeen. Dit laatste komt tot uiting in de zorgvuldigheid waarmee de relatie tussen de verschillende delen van een beeld en van het beeld met de grond tot stand wordt gebracht.

Lezing

Op zondag 25 januari, 14.30-16.00 uur, geeft Ludo van Halem, conservator 20ste-eeuwse kunst van het Rijksmuseum Amsterdam, een lezing over het werk van Carel Visser. De lezing is gratis. Wel gelden de normale entreetarieven van het Rijksmuseum Twenthe.

Nu Verwacht Tentoonstellingsarchief 2013 2012 2011 2010 2009 2008
Carel Visser
Ine Vermee
Depot VBVR: Cragg, Flanagan, Gilbert & George, Long, Lord, Pope