Rijksmuseum Twenthe - Het kunstmuseum van Enschede

Collectie Kabinetten

RMT is continu op zoek naar nieuwe manieren om de rijke collectie van het museum te tonen. Deze kleinschalige, met regelmaat wisselende presentaties geven een goed beeld van welke schatten wij koesteren binnen onze muren.

De materieschilderkunst van Bram Bogart


In de collectie van Rijksmuseum Twenthe bevinden zich een aantal werken die worden geschaard onder de naoorlogse materieschilderkunst. In deze schilderijen is het materiaal kenmerkend. Naast verf maken de kunstenaars ook gebruik van touw, jute, zand en allerlei andere materialen om het werk reliëf en textuur te geven. Bram Bogart (1921-2012) is een van de eerste materieschilders. Hij mengt zijn olieverf met water waardoor de verf van binnenuit opdroogt. Zou dit niet gebeuren dan zou zijn werk door het gewicht van de verf steeds verder uitzakken. Nu is de substantie van de verf onmiskenbaar en krijgt het een driedimensionaal karakter. 


Hij, Jan Cremer


De in Enschede geboren kunstenaar Jan Cremer zet zich op rauwe, expressieve wijze afzet tegen de door hem waargenomen heersende esthetiek. Hij omschrijft zijn schilderkunst zelf als ‘peinture barbare’. 'Ik sodemieter verf op een doek, ik druip, spat, sla, schop, ik vecht met verf en soms win ik’, aldus de schilder. Het getoonde drieluik Red, White and Blue Horses, uit 1985, kenmerkt zich door de dik aangebrachte verf, schreeuwende kleuren en grove compositie.


Hans Steffelaar


Ambitie en menselijk streven, maar ook achteloosheid, dood, bederf, verderf en de schoonheid daarvan: daar draait het om in de schilderijen van Hans Steffelaar (1940). In relatieve afzondering werkt hij aan zijn imposante doeken in zijn atelier nabij het Twentse Bornebroek. Zijn metersbrede werken moeten de kijker bij de lurven grijpen, aldus de schilder zelf.