2017 Archief: Silvia B. - OF BEAUTY AND DOUBT
30 APRIL 2017 T/M 7 MEI 2017

20 november 2016 t/m 7 mei 2017 - Rijksmuseum Twenthe presenteert dit najaar OF BEAUTY AND DOUBT: de eerste grote overzichts-tentoonstelling van de Rotterdamse kunstenaar Silvia B. (1963). Aan de hand van ruim veertig beelden, tekeningen en foto's van de afgelopen 25 jaar wordt de bezoeker meegenomen in haar met zorg geconstrueerde universum, dat wordt bevolkt door ongrijpbare wezens die het midden houden tussen mensen en dieren, kinderen en volwassenen of mannen en vrouwen.

Schoonheid en twijfel

Schoonheid en twijfel lopen als een rode draad door het oeuvre van Silvia B. Haar beelden van hybride creaturen oefenen in eerste instantie vaak een grote aantrekkingskracht op de beschouwer uit. Maar hun aantrekkelijke voorkomen blijkt al snel niet eenduidig. Naast schoonheid dringen zich imperfectie, vervreemding en verontrusting aan de kijker op. Ons zorgvuldig gecreëerde beeld van de wereld komt op losse schroeven te staan en de twijfel slaat toe. In haar werk gaat Silvia B. steeds op zoek naar dit grijze gebied waarin niets is wat het lijkt, want ‘zodra je twijfelt aan iets, begint het echte denken’.

Tegenstellingen

Silvia B. is niet alleen gefascineerd door het mooie en het schone, maar evengoed door de aantrekkingskracht van het afwijkende, onze relatie met dieren en onze dierlijke ‘natuur’. Ook de spanning tussen esthetiek en ethiek, die bijvoorbeeld voelbaar is in haar verzameling dierlijke curiositeiten, speelt een rol in haar werk. Silvia B. wil hierover geen standpunt innemen of opleggen, maar wel het denken opgang brengen. Daarom laat ze in haar werk de tegenstellingen tussen het mooie en lelijke, onschuldige en zondige, herkenbare en afwijkende op ongemakkelijke maar ook verleidelijke wijze samenvloeien.

Eerste monografie

Gelijktijdig met de overzichtstentoonstelling in RMT verschijnt de eerste echte monografie over Silvia B. Het door Silvia zelf vormgegeven boek biedt een overzicht van haar beelden, tekeningen, foto's en installaties van de afgelopen 25 jaren. Er verschijnt ook een special edition van het boek in de oplage van 50 stuks. Deze heeft een handgemaakte huidkleurige leren omslag met een blinddruk, chirurgische hechtingen, een brandstempel en leeslint van echt haar. Het boek (€ 49,00) is vanaf half november te koop in de museumwinkel; de special edition (€ 175,00) vanaf december.

Over Silvia B.

Silvia B. woont en werkt in Rotterdam. Ze studeerde beeldhouwkunst en mode aan de Willem De Kooning Academie in dezelfde stad. Silvia B. had de afgelopen jaren solotentoonstellingen in Museum Beelden aan Zee en het GEM in Den Haag. Daarnaast trad ze zelf ook regelmatig op als curator, onder andere van de tentoonstelling Bloedmooi, over de verhouding tussen mens en dier, in het Rotterdam Museum.

Luna, 2016

Leroy, 2007