Rijksmuseum Twenthe

De eerste engel van Rafaël komt naar Enschede

De tentoonstelling 'In het hart van de Renaissance' wordt nóg bijzonderder dan was voorzien. Niet alleen de Zegenende Christus van Rafaël komt naar Enschede, maar ook een andere topstuk van Rafaël: een prachtig engelenhoofd uit 1501. Dit is Rafaëls vroegste werk, dat hij op 18 jarige leeftijd maakte. 

Dit nieuws werd op 1 december 2016 bekend gemaakt in het Italiaans Cultureel Instituut in Amsterdam door Luigi di Corato, directeur van Musei Brescia, tijdens een persbijeenkomst. Lees hier het officiële persbericht. 


Het paneel is een onderdeel geweest van het Baronci altaar. rafael was pas 18 jaar oud toen hij het altaarstuk maakte voor de kerk van Sant´agostino in Città di Castello, nabij Urbino. door een aardbeving in 1789 werd het altaarstuk zwaar beschadigd en gingen grote delen verloren.


Vier extra schilderijen

Aan de selectie van schilderijen zoals nu getoond in Helsinki en daarvoor in Warschau, worden naast de engel van Rafaël nog drie werken toegevoegd, vertelde Arnoud Odding, directeur van Rijksmuseum Twenthe. Uit de Gallerie dell’Accademia in Venetië komen extra werken van Tintoretto en Savoldo en de Collectie Palma Camozzi Vertova geeft een prachtige Lotto in bruikleen. het totaal te exposeren schilderijen komt hiermee op maar liefst vijfenveertig. daarnaast zijn er ook enkele cultuurhistorische objecten te zien als 16de-eeuwse harnassen, een zwaard en romeinse antiquiteiten. De tentoonstelling 'In het hart van de Renaissance' is te zien vanaf 11 februari in Rijksmuseum Twenthe.  


Lorenzo Lotto, (venetië ca. 1480 – 1566 Loreto), Maria met Kind en St. Johannes de Doper en Catharina van Alexandrië, olie op doek, 74 x 68 cm, 1522, Costa di Mezzate, Collectie Palma Camozzi vertova.


Lorenzo Lotto

Lorenzo Lotto is nu ook met twee werken vertegenwoordigd in de tentoonstelling. naast de magistrale Aanbidding van de herders uit 1530 ook met Maria met Kind en St. Johannes de Doper en Catharina van Alexandrië uit 1522. Lotto staat bekend om zijn bijzondere coloriet, gedurfde en geraffineerde kleurcombinaties. in het werk uit 1522 is ook een rol weggelegd voor een eekhoorn. de exacte betekenis daarvan is onduidelijk, wellicht een toonbeeld van ijver en vooruitziendheid. in de aanbidding van de herders heeft het lam een bijzondere rol, het knuffelt met de pasgeboren Jezus.


Lorenzo Lotto, (venetië ca. 1480 – 1566 Loreto), Aanbidding der herders,  ca. 1530,  Pinacoteca Tosio Martinengo, Brescia


Savoldo & Tintoretto 

Uit de Gallerie dell’accademia in venetië komen twee werken naar Enschede. de Annunciatie van Giovanni Gerolamo Savoldo uit 1538 en een portret van Procurator Jacopo Soranzo door Tintoretto gemaakt in 1550. Savoldo wordt ook wel Girolamo da Brescia genoemd. Naast een zeldzaam portret van een fluit spelende jongeling hangt in het Rijksmuseum Twenthe ook een Bijbelse voorstelling van zijn hand. Er zijn nog slechts veertig werken bekend van Savoldo waaronder zes portretten. Opmerkelijk is zijn sobere realisme en gebruik van ‘chiaroscuro’, de clair-obscur techniek die goed te zien is in de annunciatie.


Giovanni Gerolamo Savoldo, Annunciatie, 1538, olie op doek, cm. 173 x 114, Gallerie dell’accademia in Venezia


Tickets voor 'Het hart van de renaissance' zijn nu te koop via onze webshop