Feestelijke Herfstsalon 5 november 2017

Rondom de opening van de tentoonstellingen, Otto Marseus van Schrieck en de ontdekking van de ‘Bybel der natuure’ & De Aard der Dingen. Negen hedendaagse tekenaars, biedt RMT u een feestelijk programma. Toegang tot het museum is 5/11 gratis.

Voorplein museum

13.00-17.00 uur

Het Kookatelier poft kastanjes en verzorgt warme chocolademelk. Gratis (zolang de voorraad strekt).

Lasonderkerk

14.00 uur

Officiële opening van de tentoonstellingen door Mevrouw Titia Wolterbeek, directeur van De Vlinderstichting. (Uitsluitend toegang met uitnodiging)

Gobelinzaal lezingen

15.00-15.30 uur Prof. Dr. Eric Jorink, Universiteit Leiden en Huygens Instituut voor Nederlandse Geschiedenis

15.45-16.15 uur Dr. Gero Seelig, conservator Hollandse schilderkunst in het Staatliches Museum Schwerin

Zaal 22

11.00-17.00 uur

In de tentoonstelling De Aard der Dingen is een zaal ingericht als tekenatelier met allerlei voorbeelden van planten en dieren. Bestudeer ze en ga zelf aan de slag.

Museumcafé

13.00-17.00 uur

Durf jij een meelworm of krekel te proeven? Laat je verrassen door de nootachtige smaken. Bugbon verzorgt een insectenproeverij. Als je genoeg hebt van de smaak van de insecten kun je het wegspoelen met een bockbiertje. Gratis (zolang de voorraad strekt). Dit alles onder het genot van swingmuziek van de Zucchini Sistaz.

Tentoonstellingszalen De Aard der Dingen

15.30-16.00 uur

De kunstenaars zijn op zaal bij hun werk aanwezig en zijn bereid al je vragen te beantwoorden.

Zaal 36

15.00 uur

Slangen zijn gewervelde dieren en horen bij de reptielen. De meeste soorten leven op het land. Toch hebben ze geen poten. Hoe komt dat? Dr. Eric Mulder, van Natura Docet Wonderryck Twente vertelt je er alles over tussen de schilderijen van Otto Marseus. Hij brengt zijn tamme python Loesje mee!

Tuinen van het museum

14.00, 15.00 en 16.00 uur

Ga jij mee op bodemdiersafari in de tuinen van Rijksmuseum Twenthe? Ga samen met een kenner mee op onderzoek. Verzamelen in de binnentuin.

Tentoonstellingszalen Aard der Dingen

16.15 uur

Je staat ineens oog in oog met een levens- grote kever, een immens lieveheersbeestje of, nog erger, een megagrote kakkerlak! Wat doe je? Gil je het uit en ren je weg? Of ga je hun harige poten bewonderen en wil je met ze op de foto? Beleef het met de BigBugs. De show is gemaakt door theatermakers en artiesten Iva & Petar Mandick, en wordt uitgevoerd door hun groep Mr.Image Theater.

Zaal 35

13.30-17.00 uur

Dieren prepareren, oneerbiedig ook wel op-stoppen genoemd, is meer dan een techniek. Een preparateur is een kunstenaar. Hij of zij moet niet alleen kunnen boetseren maar het dier ook een natuurlijke houding geven. Daphne Niehoff van Natuurmuseum Nijmegen laat zien hoe ze dieren zo levensecht mogelijk prepareert.

(Foto credits: Rob Alving)

Klik hier voor meer informatie over de tentoonstelling Otto Marseus van Schrieck.

Klik hier voor meer informatie over de tentoonstelling De Aard der Dingen.