Rijksmuseum Twenthe

Restauratie Verspronck

18 januari is de restauratie gestart van twee portretten door Johannes Cornelisz. Verspronck. Het portret van een heer en portret van een dame, geschilderd omstreeks 1642, behoren tot de topstukken van de collectie van RMT. Ze worden opgeknapt voor de tentoonstelling Lief en Leed. Nederlandse familieportretten en hun geheimen, die vanaf 8 september 2018 te zien is. 

Het hele restauratieproces is hier te volgen.


De portretten worden gerestaureerd voor een bijzondere gelegenheid. Wie de man en vrouw op de schilderijen zijn is onbekend, maar het is duidelijk dat hier een echtpaar is voorgesteld. Verspronck schilderde ook hun dochter: het beroemde Meisje in het blauw (Rijksmuseum, Amsterdam). In september gaat het Meisje in het blauw bij haar ouders op bezoek. Speciaal voor Lief en Leed wordt het gezin vier maanden lang herenigd, na jaren van elkaar gescheiden te zijn. Het is de perfecte aanleiding om de langgewenste restauratie van vader en moeder in gang te zetten. Tijdens de restauratie zal onder meer een nieuwe vernislaag worden aangebracht. Zo kan het echtpaar in september weer stralen, met tussen hen in hun dochter. 



Een familie tragedie

In de tentoonstelling Lief en Leed komen ruim veertig familieportretten tot leven. De portretten blijken lang niet altijd waarheidsgetrouw; kinderen of echtgenotes worden later bijgeschilderd, overleden familieleden worden als levende figuren voorgesteld, of figuren worden weg-geschilderd. Achter elk portret schuilt een verhaal. Samen vertellen ze over het lief en leed van het familiebestaan.


Ook bij de onbekende familie van Verspronck heeft als het ware een familietragedie plaatsgevonden. Verspronck schilderde ook het portret van de grootvader van het meisje en de hele familie bevond zich in de collectie van de hertogen van Oldenborg. Groothertog Friedrich August van Oldenborg zag zich in 1922 gedwongen een deel van de schilderijencollectie te verkopen. Bij de verkoop werd het Meisje in het blauw van haar ouders gescheiden. Moederziel alleen kreeg zij een plek in de eregalerij van het Rijksmuseum terwijl haar ouders en grootvader naar de Verenigde Staten vertrokken. Via enkele omzwervingen kwamen vader en moeder in Enschede terecht, toen Gerrit Jan van Heek Jr. de portretten aan het museum schonk.