Rijksmuseum Twenthe - Het kunstmuseum van Enschede

Restauratie Ontbijtje van Hulsdonck - dag 4

Edwina Brinckmann-Rouffaer

Vandaag heb ik het laatste deel van de vernis verwijderd.

Vervolgens met behulp van een UV-lamp het oppervlak heel goed gecontroleerd op kleine restjes achtergebleven vernis.

Ook die laatste restjes moesten nog verwijderd worden, alvorens aan de volgende fase te kunnen beginnen.

Het gereinigde schilderij is wederom gefotografeerd, in zijn geheel maar ook in detail van de beschadigingen, die nu geheel blootgelegd zijn. Met de vernis zijn namelijk ook oude retouches verwijderd.

Het paneel vertoont bijvoorbeeld rondom aan de randen enige schade, wat natuurlijk niet verwonderlijk is voor zo'n oud voorwerp.

Besloten is om die niet te restaureren, omdat deze plekken zoals ze nu zijn, toegankelijk zijn voor eventueel toekomstig onderzoek. In de beschadigen heb je zicht op de houtsoort van het paneel en de verfopbouw. De randen vallen straks binnen de sponning van de lijst en zullen zodoende visueel niet storen.

De verflaag vertoont overigens alleen kleine beschadigingen, waaronder enkele deukjes.

Onder de microscoop is goed te zien dat ter plaatse van sommige deukjes de verflaag weliswaar gebroken is, maar nog wel intact.

Dit is een reden om die plekjes niet op te vullen: het vulsel zou dan over de originele verf komen te liggen.

Alleen in beschadigingen waar de verflaag ontbreekt zijn vullingen aangebracht.Deze zijn geïsoleerd met een acrylaat en na droging, geretoucheerd met aquarelverf. Oppervlakkige storende krasjes in de verf (zoals links op de tweede foto) zijn alleen geretoucheerd met aquarel.

Grappig genoeg is dit geen beschadiging in de verf op de rand van het bordje: van Hulsdonck heeft deze beschadiging in het glazuur van het porselein geschilderd!


Ik laat het "Onbijtje" nu achter. Ingeborg zal het over een paar dagen vernissen. Dan zal moeten blijken hoe de vernis intrekt en droogt. Misschien is nog een tweede vernislaag nodig. Dat drogen neemt wel wat tijd in beslag. Maar in Januari hangt het schilderij weer op zaal.

Rest mij nog een verslag van de behandeling te maken voor het objectdocumentatie archief, waarin ik onder andere alle gebruikte middelen opsom. Dat is erg belangrijk en handig voor toekomstige behandelingen.